Frågor och svar

 

Ersättning

Hur växlar jag in mina poäng?

Alla medlemmar på panel.se har ett eget konto där alla undersökningspoäng samlas. 1 poäng motsvarar 1 krona. När saldot uppnått 30 poäng eller mer kan du begära en utbetalning. Här hittar du en guide för inväxling av poäng.

Om en medlem är inaktiv i mer än 12 månader kommer medlemskontot att stängas av och ersättningen nollställs. Denna ersättning tillfaller då Norstat.

Varför har mina poäng försvunnit?

Alla poäng som har intjänats genom medlemskap i panel.se ska användas inom 2 år från när de intjänades. Om det inte sker kommer poängen anses förbrukade och tas bort från medlemmens konto.

Varför får jag inte upp någon "Lös in"-knapp vid beställning?

Insticksprogrammet AdBlock kan i vissa fall göra att "Lös in"-knappen inte dyker upp trots att man har angett mängd och kryssat i "Beställ"-rutan. Prova då att inaktivera tillägget, så bör knappen dyka upp som den ska och du kan gå vidare i din beställning.

Bruten länk: Varför fick jag inte poäng för undersökningen?

Ibland genomför vi undersökningar i externa system tillsammans med en kund eller partner. I dessa fall kan det i slutet av undersökningen dyka upp ett felmeddelande om exempelvis en bruten länk, och utdelningen av poäng till dig som medlem kan dröja en tid. Alla poäng delas dock ut när svaren från alla deltagare har samlats in. Detta bör ske inom två veckor.

När en undersökning felar på detta vis beror det ofta på en felande eller blockerad cookie, som gör att återkopplingen från ett externt system tillbaka till vårt eget inte fungerar som den ska vid avslutad enkät. För att undvika att detta händer igen kan du som respondent gärna se över om du har blockerat cookies i din webbläsare, alternativt surfar i privatläge, och i så fall inte göra detta.

Teknisk hjälp

Vad gör jag om en undersökning eller något annat inte fungerar?

Ibland händer det att en länk till en undersökning inte fungerar, eller att något innehåll inte visas på rätt sätt. För att undvika detta råder vi dig att regelbundet uppdatera din webbläsare och de nödvändiga programmen. Här är några länkar som kan vara till hjälp:

Update Browser
Update Flashplayer
Activate Javascript in Firefox
Activate Javascript in Internet Explorer

Om du fortfarande har problem efter uppdateringen, kan det hjälpa om du raderar dina cookies:
Delete Cookies in Internet Explorer
Delete Cookies in Firefox

Utöver det är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta vår support, som du når genom att fylla i formuläret under Kontakt.

Panel app - App Store och Google Play
När du hämtar appen mailas en engångskod till den adress du är registrerad med i panelen. Engångskoden använder du för att bekräfta att du är medlem i panelen. Notera att det kan dröja upp till ett dygn innan mailet med koden dyker upp i din inkorg. Alla våra undersökningar fungerar inte i appen, till exempel på grund av deras längd eller innehåll. Detta betyder att alla undersökningar inte dyker upp i appen, vi kommer fortfarande maila ut undersökningar!

Medlemskap

Hur vet jag vad jag har för användarnamn?

Ditt användarnamn är detsamma som din e-postadress som du registrerat dig med på panel.se, om du inte själv har ändrat detta i din profil. Har du glömt ditt användarnamn, kan du maila oss på genom att fylla i formuläret under Kontakt så hjälper vi dig.

Hur avanmäler jag mig från panel.se?

Om du vill ta bort ditt konto från panel.se kan du göra detta genom att följa instruktionen nedan:

1. Logga in på ditt panelkonto på panel.se, du finner inloggningsrutan här till höger. För att logga in använder du din mailadress som användarnamn, och ditt lösenord har du själv valt
2. När du är inloggad på ditt panelkonto, klicka på fliken "Mina sidor" i menyraden, och därefter på underfliken "Mitt medlemskonto"
3. Klicka på länken (pilen) "Avsluta medlemskap"
4. På den sida som dyker upp, klicka på knappen "Avsluta medlemskap". Där finns även möjlighet att ange anledningen till att du vill avsluta ditt medlemskap

OBS! När du väl har avanmält dig går det inte att ångra detta. Om du har poäng på kontot som du önskar ta ut bör du göra detta innan avanmälan. Det är inte möjligt att göra detta i efterhand.

Vid frågor, kontakta gärna vår support på denna mailadress: support@panel.se.

Hur ändrar jag min e-postadress?

På panel.se kan du alltid logga in och ändra dina uppgifter. Detta gäller allt ifrån e-postadress till hemadress och intressen.

Glömt lösenordet?

Om du inte kommer ihåg ditt lösenord kan du använda länken "Glömt lösenord?" som finns på startsidan. Via den kan du begära att en länk för byte av lösenord skickas till din mailadress.

Hur blir jag medlem?

Vi rekryterar de flesta av våra medlemmar via telefon. Med jämna mellanrum rekryteras även nya medlemmar via olika hemsidor, sociala medier eller på stan.
Om man självmant vill anmäla sig till panel.se har vi en lite mindre panel för detta. I den görs lite färre undersökningar, men i övrigt fungerar det på precis samma sätt som i vår stora panel. Anmälan gör du genom att fylla i formuläret under Kontakt.

Vad menas med att bli medlem?

Som medlem i panel.se anmäler du dig själv till att ta emot e-postinbjudningar till att delta i marknadsundersökningar på webben, samt inbjudningar till gruppdiskussioner och djupintervjuer. I mailen som vi skickar dig finns det en länk till undersökningen som du är bjuden till att delta i. Du bestämmer självklart själv om du vill svara på undersökningen, och du förbinder dig inte att svara genom att bli medlem.

Gällande fokusgrupper/djupintervjuer rekryterar vi ibland deltagare via panelen. Vi skickar då först ut en enkät, och de som passar in i målgruppen samt tackar ja blir sedan uppringda. I telefonsamtalet ställer vi några fler frågor och berättar mer om fokusgruppens syfte. Det är alltså först via telefonsamtalet som man blir slutgiltigt rekryterad till fokusgruppen/intervjun.

Undersökningar

Får jag poäng för en undersökning jag inte slutförde?

Deltagare som självmant avbryter en undersökning tilldelas inte några poäng, eftersom vi inte kan använda oavslutade frågeformulär i vår analys. Information om hur många poäng en undersökning ger finns i det mail där deltagaren bjuds in till enkäten.

I vissa undersökningar är en målgrupp utsedd i förtid, men utifrån din data har vi inte kunnat fastställa om du tillhör målgruppen eller inte. När du har svarat på några filtrerande frågor fastställs det ibland att du inte passar i målgruppen, och enkäten avslutas. Du får då 1 poäng som tack för besväret.

Vad ska jag göra innan jag får min första undersökning?

Först måste du registrera dig som medlem. Detta gör du genom att fylla i informationen om dig själv som efterfrågas i registreringslänken som har skickats till din e-postadress. När detta är klart, kommer du att bli kontaktad via e-post så fort det finns undersökningar där du passar in i målgruppen. Du finner en länk till undersökningen i den e-posten.

Vad får jag för att jag deltar i en undersökning?

Information om hur många poäng som delas ut för en slutförd undersökning finns i det mail som bjuder in dig till enkäten. När du har besvarat undersökningen tilldelas du automatiskt dina poäng.

När blir jag inbjuden till nästa undersökning?

Hur ofta du bjuds in till undersökningar beror på vilka målgrupper våra kunder vill ha svar ifrån, samt att vi slumpar fram undersökningarnas deltagare från panelen. Därför kan det ibland dröja innan nästa undersökning dyker upp. För att vi ska kunna göra ett bättre urval av deltagare, är det viktigt att du som medlem fyller i och regelbundet uppdaterar din panelprofil.

Vad betyder meddelandet “Antalet deltagare har redan nåtts”?

I vissa undersökningar behöver vi bara få in svar från ett visst antal deltagare. När denna gräns är nådd, stängs undersökningen och det är inte längre möjligt att besvara den.

Varför får jag inte så många undersökningar i appen?

Våra undersökningar skickas främst ut till medlemmarna via e-post. Till appen skickas de undersökningar som anses vara kompatibla för mobila enheter, appen kan alltså ses som ett komplement till e-posten. Förhoppningsvis kommer det i framtiden bli ett större antal undersökningar som skickas till appen.

Säkerhet och integritet

Använder panel.se cookies?

Vi kan eventuellt lagra cookies på din dator när du besöker vår hemsida. Detta gör att vi kan identifiera din dator när du besöker oss igen. De flesta webbläsare är automatiskt inställda för att acceptera dessa cookies.

Informationen vi samlar in med hjälp av cookies är specifik för din dator och kan innehålla IP-adressen, datum och tid för ditt besök på vår hemsida, samt information om vilka delar av hemsidan du har besökt. Vi samlar in denna information för att övervaka användandet och användbarheten på vår hemsida, samt av statistiska skäl.

Du kan ändra inställningarna för din webbläsare så att den informerar dig om när du tar emot en cookie eller så den nekar till att ta emot cookies. Tänk dock på att denna inställning kan hindra dig från att fullt ut använda vår hemisda.

Hur fick vi tag på din epostadress?

Vi rekryterar de flesta av våra medlemmar via telefon. Med jämna mellanrum rekryterar vi också medlemmar via olika hemsidor eller personliga intervjuer. På något av dessa sätt fick vi din epostadress. Företaget bakom panel.se heter Norstat. Vi jobbar med marknadsundersökningar i Sverige men även runt om i världen. Mer information hittas på vår hemsida, www.norstat.se. Du kan även få våra nyhetsbrev, kontouppdateringar och/eller supportmail, alla skickade via Panel.se eller Norstat. Klicka på följande länk för att öppna vår integritetspolicy: http://panel.se/sakerhet/

Är min personliga data säker hos panel.se?

Panel.se och Norstat är väldigt angelägna om säkerheten kring din personliga information, så att den är korrekt och inte kan missbrukas av andra. Norstat följer personuppgiftslagen (PUL) och Datainspektionens riktlinjer för lagring av personliga uppgifter. Vi lagrar enbart den information som du själv har angett när du lämnat dina uppgifter till oss. Informationen lämnas under inga omständigheter vidare till tredje part där du kan identifieras som individ.

Samtliga anställda på Norstat är under sträng tystnadsplikt, och vi arbetar utifrån principen att så få anställda som möjligt har tillgång till personlig information. I de fall då själva undersökningen blir genomförd i samarbete med en tredje part (dvs att undersökningen genomförs i en av våra samarbetspartners system) kommer inte mailadressen eller annan personlig information ges ut, utan bara en kodad koppling som gör att vi kan överföra dina poäng.

Kommer min data användas ifall jag inte passar i målgruppen?

Eftersom endast den data som kommer från den aktuella målgruppen är av intresse, kommer din data inte användas om du inte passade in i målgruppen. Vi kan bara använda färdigsställda undersökningssvar.

Kommer information om mig föras vidare om jag “gillar” panel.se på Facebook?

I egenskap av ett legitimt företag med inriktning på marknadsundersökningar, använder panel.se endast Facebook som en informationsplattform för våra medlemmar. Här kan vi snabbt informera dig om exempelvis nyheter, regeländringar och tävlingar. Din personliga information kommer aldrig vidarebefordras till Facebook.